Background

ЄС і НАТО створюють спільну систему військової мобільності для швидкого перекидання сил у разі кризи

11/3/2025
singleNews

Європейська Комісія спільно з урядами держав-членів ЄС та НАТО готує запуск спільної системи військової мобільності, яка дасть змогу швидко перекидати озброєння, техніку та особовий склад у разі безпекових загроз. Ініціатива передбачає координацію використання автомобільного, залізничного, морського та повітряного транспорту з урахуванням потреб у перевезенні важкої техніки територією Євросоюзу.

Згідно з «Білою книгою з питань європейської оборони – Готовність 2030», до кінця 2027 року планується створення загальноєвропейської зони військової мобільності з уніфікованими правилами, мережею наземних коридорів, портів і аеропортів.

Єврокомісія готує пакет пропозицій для вдосконалення транспортної інфраструктури та спрощення прикордонних процедур, щоб скоротити час перетину кордонів військовими колонами. Заплановані заходи синхронізують з механізмами НАТО для забезпечення повної оперативної сумісності.

Один із ключових компонентів – створення спільного переліку транспортних ресурсів, що включатиме вантажівки й низькорамні трейлери, залізничні платформи, пороми, вантажні судна та важкі транспортні літаки. ЄК також розглядає можливість формування окремого європейського парку вантажівок і залізничних вагонів.

Експерти розцінюють ініціативу як відповідь на необхідність підвищення оборонної готовності східного флангу Європи. Німеччина вже формує національну логістичну мережу як ключова транзитна ланка Центральної Європи: Бундесвер співпрацює з компанією Deutsche Bahn та промисловими підрядниками для перевезення бронетехніки, залучаючи також цивільні авіакомпанії для технічної підтримки.

Проєкт розглядається як практичний крок до інтеграції оборонної інфраструктури ЄС і НАТО. Координувальну роль у сфері військової логістики вперше бере на себе Єврокомісія, що раніше належало виключно до компетенції національних урядів. Реалізація ініціативи має скоротити час передислокації військ, перетворивши Польщу, Німеччину, Румунію, Нідерланди та країни Балтії на основні транзитні вузли континентальної оборони.