Background

Музеї «сво» та стройова підготовка для шестирічних: нова норма російського дитинства

11/9/2025
singleNews

У росії ідеологічне виховання дітей перетворилося на державну політику. Від дитсадків до коледжів впроваджуються програми, що формують у молоді образ війни як норми життя та служби державі як головної цінності.

У жовтні 2024 року путін доручив прищеплювати дошкільнятам «базові цінності російського держави» і працювати з дітьми «з огляду на їхнє бажання бути солдатами». Після цього в дитячих садках по всій країні почалися заняття «Розмови про важливе», а кількість кадетських груп різко зросла. До жовтня 2025 року такі групи діяли щонайменше у 26 регіонах. Дітей від чотирьох до семи років навчають строю, рукопашному бою, знайомлять зі зброєю та бронежилетами, а також залучають до плетіння маскувальних сіток і зустрічей із «героями сво», з-поміж яких нерідко – колишні засуджені за тяжкі злочини.

Дитсадкам рекомендовано створювати музеї, присвячені вторгненню в Україну. Їхнє завдання – «виховання патріотизму й гордості за захисників країни» та залучення родин до волонтерських ініціатив на підтримку окупантів.

Ідеологічна робота триває і у школах. З листопада замість традиційних дзвінків там лунатимуть «сучасні патріотичні треки» – міністерство освіти вважає, що це сприятиме «єдності та любові до батьківщини». Для учнів середніх класів запроваджено лекції про кримінальну відповідальність. Паралельно у школах і коледжах почали проводити уроки «Сімʼязнавства», розроблені спільно з рпц, де підлітків заохочують «жертвувати собою заради вітчизни» та створювати великі родини.

На тлі цих змін російська влада посилює контроль над поведінкою підлітків. У держдумі розглядають законопроєкт про зниження віку кримінальної відповідальності за диверсії до 14 років і скасування строків давності за такими статтями. Після початку війни російські суди вже засудили щонайменше 158 неповнолітніх за звинуваченнями у «тероризмі» та «диверсіях».

Система виховання в росії поступово перетворюється на інструмент формування підконтрольного покоління, що з дитинства готується не до освіти й професії, а до служби на війні.