Background

російське суднобудування занурюється в стагнацію

9/8/2025
singleNews

Об’єднана суднобудівна корпорація (ОСК) планує виставити на продаж частину верфей, що залишилися без замовлень. Про це заявив голова правління ВТБ і ради директорів корпорації Андрій Костін, наголосивши на необхідності «масштабної реструктуризації» всієї галузі.

Серед потенційних угод – Хабаровський суднобудівний завод (ХСЗ), одне з найбільших підприємств на Далекому Сході, що спеціалізується на морських тральщиках та кораблях протичовнової оборони. Корпорація вже скоротила 70 % персоналу заводу через «нестачу обсягів виробництва». 

Основна причина занепаду російського суднобудування – висока собівартість. Будівництво суден у росії обходиться у кілька разів дорожче, ніж у Китаї. Наприклад, три найбільші експортери зерна з рф планують замовити понад 60 балкерів саме на китайських верфях, де вартість одного судна становить близько 3,5 млрд рублів проти 12,5 млрд у росії.

Довідка. ОСК була створена у 2007 році за указом путіна для консолідації розрізнених суднобудівних заводів і наповнення їх замовленнями. Однак у 2023-му корпорація була передана в управління банку ВТБ через хронічні фінансові проблеми.

Сам ВТБ – другий за активами банк росії – також переживає кризу. Різке зростання неплатежів за кредитами, зокрема виданими для фінансування військових програм, вдарило по балансах держбанку. За перші шість місяців 2025 року чистий прибуток скоротився на 49 %, до 146,8 млрд рублів – падіння такого масштабу вважається рідкісним для великих банків.

Офіційна звітність лише частково відображає серйозність ситуації: реальний стан кредитного портфеля набагато гірший, а непрозорі реструктуризації та воєнні позики ускладнюють оцінку ризиків. На горизонті року росію чекатиме повномасштабна банківська криза. Все більше корпоративних і роздрібних позичальників не здатні обслуговувати борги; труднощі фіксуються в будівельній галузі, промисловості й навіть у військовому секторі економіки.