Вугледобувна галузь рф перебуває у передбанкрутному стані
4/2/2025

У березні 2025 року у рф зафіксовано значне скорочення обсягів вивезення коксівного й енергетичного вугілля з місцевих портів.
Зокрема через порт Усть-Луга (Балтійське море) обсяги експорту вугілля скоротилися на 30 % (порівняно з 2024 роком) і становили 2,4 млн т, із портів Находка і Східний (Тихий океан) – на 21 % (до 3,7 млн т). Порт Мурманськ (Баренцеве море) продемонстрував падіння динаміки – обсяги вивезення залишилися на рівні 1,2 млн тонн.
Серед основних чинників скорочення експорту російського вугілля є значне зниження його вартості в Балтійському регіоні – в березні 2025 року ціни досягли мінімуму з червня 2024 року (63–66 дол. США за 1 т.).
На погіршення ситуації впливають додаткові витрати, пов’язані з тарифною політикою російської залізниці, що передбачає встановлення 10 % індексації тарифу за порожній пробіг вагонів.
Також серед чинників – зниження попиту через сезонність, зростання частки відновлювальної енергії в Європі та скорочення обсягів виплавлення сталі в КНР.
На тлі зниження прибутків від експорту коксівного вугілля деякі російські вугледобувні компанії, зокрема «кузбасская топливная компания», вже заявили про плани призупинити морський експорт.
СЗРУ прогнозує банкрутства підприємств вугледобувної галузі рф. Наразі у передбанкрутному стані перебувають 27 вугільних підприємств із загальним обсягом видобутку 40 млн т на рік. У 62 підприємств, що сукупно добувають 126 млн т на рік, за підсумками 2024 року зафіксовано збиток «вищий за середньогалузевий».
Скорочення експорту вугілля негативно вплине на російську економіку. Воно призведе до зменшення бюджетних доходів і загострення соціальної ситуації, особливо в регіонах, де ця галузь є основним джерелом доходу, зокрема на Кузбасі.